Wit zonnebloempompoenpijnboompittenlijnzaadbrood :)

Jammer dat ik niet Β een paar kaboutertjes bij me heb wonen die elke ochtend heel vroeg lekker vers brood voor me gaan bakken. Ik zie het al voor me… Ik geef ’s avonds de bestelling door en wordt elke ochtend wakker van de geur van lekker brood. Maar goed, als ik zin heb in vers brood bak ik het nog steeds zelf. Mijn moeder heeft een broodbakmachine die bromt en pruttelt en bakt. Super makkelijk maar ik hoef zo’n ding niet πŸ˜› Mijn visie op brood bakken is dat je het met de hand doet, zodat je kunt voelen dat de deeg precies goed is πŸ™‚ De deeg moet niet te droog en niet te nat zijn. Hij moet elastisch en zacht voelen zonder aan je handen te plakken. Voor het geval je boos bent raak je al je frustraties tijdens het deeg kneden kwijt; ook al ben ik geen voorstander van eten maken als je boos bent πŸ™‚

Er bestaan 1000de recepten voor brood. Ik heb dit altijd als basisrecept gebruikt, Als je het heel vaak doet ga je niet meer wegen maar doe je het op gevoel. Wat ik wel belangrijk vind voor lekker brood is niet te spaarzaam te zijn met de suiker ( voor bij de gist) en zout. Brood waar niet genoeg zout in zit smaakt naar niets.

Image

Basisrecept:

500 g bloem

30 g suiker

1 zakje droge gist

ca. 300 ml lauw water

30 g zout

flinke scheut olie

Extra: ca. 30 g gemengde pitten naar keuze

2 EL gebroken lijnzaad

Image

Doe de bloem in een grote kom of op je werkblad en maak in het midden een kuiltje. In het kuiltjes suiker en gist in doen en klein beetje water en verder niet aan zitten. Aan de buitenkant van de bloem strooi je het zout ( ik strooi het in een kring). Nooit samen bij het gistmengsel doen!!!! De pitjes en de lijnzaad ook in een kringetjes aan de buitenkant strooien. Voeg de olie ook aan de buitenkant toe. Nu alles ca. 10 min. laten staan. Na 10 min. vormen zich bubbeltjes in het gistmengsel. Dan ga je met 1 hand vanuit het midden naar buiten werken en doet er met de andere hand wat water bij totdat het water is opgenomen in het deeg. Nu ca. 5 min kneden.

Maak van het deeg een bal en laat Β minimaal een half uur rusten. Dek het af met een vochtig doek en laat het bij voorkeur op een warme plek rusten.

Image

Als het deeg in volume is verdubbeld nog 1 x kort doorkneden en een brood vormen. Bestrooien met een paar pitjes. Laat het brood Β ca. 30 min. op een warme plek rusten.

Image

Brood ca.45 min. op 200 graden bakken.

Je kunt horen of je brood klaar is door op de onderkant te kloppen. Als het hol klinkt is het brood gaar. Voor het geval je geen vuurvaste vingers heb voorzichtig zijn met het hete brood en het kloppen hihi!! πŸ˜€

Eet smakelijk xxx

Image

Geef een reactie

