Chocotaartje no.1 :)

Gezien de porties sachertaart die ik in mijn leven heb binnengewerkt zou je denken dat ik in Wenen ben geboren ipv Berlijn. Toen ik klein was hebben we boven een bakkerij gewoond. Daar zijn de fundamenten gelegd voor mijn verslaving aan chocoladetaart en zuurdesembrood. Dit taartje is geinspireerd (ik hoop dat de spellingpolitie me binnenkort laat zien hoe ik puntjes boven de e krijg op deze notebook. Ben er nog niet achter, dus kijk er maar overheen hihi 😛) op sachertaart maar er zit ook rum doorheen. Waarom? Omdat ik het niet kan laten om rum door mijn taartjes te doen. Maar het is natuurlijk niet verplicht . Dus als je de rum weglaat heb je een veganistische sachertaart 🙂 

Afbeelding

Voor het beslag heb je nodig:

300 g bloem

2 eetlepels aardappelzetmeel

60 g cacao

225 g donkere basterd suiker

1 theelepel zout

1 theelepel bakpoeder

1 theelepel baking soda ( kan je vervangen door bakpoeder als je het niet hebt)

2 eetlepels rum

300 ml water

300 ml zonnebloemolie

Verder heb je nodig:

3 eetlepels abrikozenjam 

Voor de topping:

200 g pure chocolade

150 g plantaardige margarine

50 ml zonnebloemolie

Giet de natte ingredienten bij de droge ingredienten en meng tot een beslag. Doe het beslag in een ingevetten cakevorm. Ik vet het eerst goed in en doe dan bloem overheen of broodkruim.  Ondersteboven houden en het teveel aan bloem of broodkruim valt er uit. Nu kan het beslag in de cakevorm.

Op 170 graden ca. 45 minuten bakken. 

Als de taart klaar is in een klein pannetje 3 eetlepels abrikozenjam opwarmen zodat de jam beetje vloeibaar wordt en over de warme taart verdelen.

Afbeelding

 

De taart even laten staan en au bain-marie de chocolade laten smelten, samen met de margarine en olie.

Afbeelding

Afbeelding

Af en toe roeren ( pas op voor de stoom) en als alles gesmolten is giet je het chocolademengsel over je taart.

Afbeelding

 

Nu voor paar uurtjes in de koelkast zetten en dan pas uit de vorm halen. Versieren naar wens.

Eet smakelijk!!!

Afbeelding

hmmmmmmmmmmm………….. 😛

Een gedachte over “Chocotaartje no.1 :)

Geef een reactie

