Rooibos chai wolkjes en umami knuffels :)

Rooibos chai valt bij mij onder het kopje soul food and drinks. Je hebt soms van die dagen…. Als ik nu nog aan het roken was had ik zeker al een pakje op, maar ja…Wat doe je met jezelf als je niet meer rookt, geen zin hebt in alcohol en te moe bent om je suf te sporten? Yoga wordt het ook niet want ik voel nog elk spiertje van de laatste les… Dan maar eten en drinken!!! Ik ga beginnen met drinken. Gezien het feit dat ik de 1e helft van mijn dag ik weet niet eens hoeveel kopjes koffie naar binnen heb gewerkt wordt het tijd voor thee. Deze rooibos chai is lekker gekruid en toch super licht. De thee geurt naar “het leven is mooi” en geeft troost.

Dus heb je even en dipje fleurt dit drankje je zeker op ๐Ÿ™‚

Image

Doe in een pannetje:

400 ml water

1 ย zakje rooibosthee

ยฝ vanillestokje

ยฝ theelepel kaneel

ยฝ theelepel kardemom

stukje gember

geraspte schil van een halve onbespoten sinaasappel

beetje munt

Image

Image

ย 

ย 

Breng alles samen aan de kook, haal van het vuur en laat 10 min. trekken. Zeef de thee en zet aan de kant. Warm voor het drinken de thee weer op, schenk in een kopje en doe er opgeklopte (soja)melk overheen. Zoeten met bijv. ahornsiroop…… hmmmm Het rooibos chai wolkje is klaar ๐Ÿ™‚

Wat voor smaken vind je lekker? Welk eten geeft je troost? Als je mensen die me goed kennen zou vragen welke smaak ik het lekkerste vind en wat ik eet om me beter te voelen zouden de meeste zeggen:”zoet!!! Laat haar baden in chocola en alles komt goed :P” Maar dat is niet zo. Vraag mij en ik schreeuw het uit: “umami!!! ” Ik ben verslaafd aan umami. Voor diegene die niet weten waar ik het over heb:

http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=15819485ย ofย http://en.wikipedia.org/wiki/Umami

Miso pasta is een voorbeeld van een yummie umami smaak of een lekkere paddestoelenragout. Als je linzensoep of een romig, gepureerde groentesoep maakt en je doet op het eind een beetje miso pasta door…. dat is soul food voor umamijunks ๐Ÿ™‚ De soep veranderd in een grote knuffel. 1 kommetje en de zon schijnt. Ik heb het zelfde met edelgist vlokken; op en top umami. Ik kan er niet genoeg van krijgen ๐Ÿ™‚ Maar goed, ik heb mijn thee op. Gisteren had ik een pan met linzensoep gemaakt. Nu alleen nog de miso pasta doorheen en mijn umami knuffel is klaar ๐Ÿ˜€

Geef een reactie

