Oma’s griesmeelcake :)

Afbeelding

Griesmeel heeft iets ouderwets. Deze cake doet me denken aan 1 van mijn oma’s. Was zijn een keukenprinses, die de hele dag in de keuken stond de meest verrukkelijke gebakjes te maken? Niet echt, haha. Mijn oma hield zich bezig met de verkoop van wijnen en had haar eigen kroeg πŸ™‚ Ik weet niet eens zeker of zij ooit iets heeft gekookt of gebakken…. misschien ook wel beter voor ons allemaal. Ik weet wel dat ik haar het stoerste wezen op aarde vond, toen ik klein was. Dus, dit is haar cake!!! Want stel dat ze wel kon bakken had ze zoiets voor ons gemaakt…..

Dit ben je nodig:

1 (senseo)kopje

1 kopje sojayoghurt

1 kopje suiker

1 kopje amandelmelk

snufje zout

1 kopje zonnebloemolie

1 kopje griesmeel

1 kopje bloem

2 eetlepels abrikozenjamΒ 

1 zakje vanillesuiker

1 zakje bakpoeder

Mix alles tot een beslag en giet in een ingevetten cakevorm. Bak op 170 graden voor 45 minuten. Haal uit de oven en zet aan de kant.

Afbeelding

Maak nu de topping.

Dit ben je nodig:

de sap van 2 clementinesΒ 

2 eetlepel suiker (de clementines die ik heb gebruikt waren heel zuur dus hadden de suiker echt nodig)

2 theelepels aardappelzetmeel

6 theelepels water

Doe de sap samen met de suiker in een pannetje en breng op zacht vuur aan de kook. Vermeng in een kopje aardappelzetmeel met het water. Als de sap kookt giet je heel voorzichtig het bloempapje in de sap. Neem een garde en blijf kloppen zo dat er geen klontjes ontstaan. Na 1 minuut haal je de siroop van het vuur. Giet over de nog warme cake.

Afbeelding

Β 

Een half uurtje laten afkoelen.

Afbeelding

Een goddelijke cake πŸ™‚ Eet smakelijk!!!!

Β 

2 gedachtes over “Oma’s griesmeelcake :)

Geef een reactie

