Vietnamese soep/ pho :)

20140325_202602

Het heeft een tijdje geduurd voordat ik deze soep durfde te maken. Ik wist niet zeker of ik zo nodig steranijs en kaneel in mijn soep wilde proeven. Maar ik moet bekennen dat dit een van de lekkerste soepen is die ik ooit heb gegeten. Wat ik ook leuk vind aan deze soep is dat je kunt varieren met groente, noedels en specerijen en dat iedereen zijn soep verder op smaak kan brengen aan tafel. Het is een soul food soepje ๐Ÿ™‚ย 

Voor de bouillon ben je nodig:

1 ย 1/2 l groentebouillon

1 rode ui

3 knoflooktenen

2 theelepels bruine suiker

2 theelepels sojasaus

1/3 theelepel kaneel

1/3 theelepel kardemomย 

1/4 steranijs

1/2 theelepel gemalen gember

2 theelepels rijstazijn

beetje zout, peper en chili naar smaak

beetje zonnebloemolie

Verder ben je nodig:ย 

noedels

kipstukjes van de vegetarische slager of een andere vleesvervangerย 

shiitakeย 

1 wortel in dunne plakjes gesneden

beetje paksoi in reepjes gesneden

taugรฉย 

verse koriander

1 limoen of citroen

ย 

Zo maak je het:

Snij de ui in ringetjes en de knoflook in dunne plakjes en fruit samen met de gemalen gember aan in de zonnebloemolie. Giet de bouillon bij en voeg rest van ingredienten toe. Breng aan de kook, draai het vuur zacht en laat ca. 20 min. trekken op heel zacht vuur.

Kook in de tussentijd je noedels en zet de rest van de ingredieneten klaar (zie lijst)

Ik gebruik kipstukjes van de vegetarische slager, shiitake, wortelplakjes en in reepjes gesneden paksoi en fruit dat even heel kort aan en breng het op smaak met beetje zout en peper. Verdeel het mengsel over de noedels en giet er bouillon overheen. Maak af met taugรฉ en verse koriander ๐Ÿ™‚ hmmmmm zoooo lekker

(Je kan er ook ui, reepjes paprika en bosuitjes overheen doen)

Zet rijstazijn, sojasaus en citroenpaartjes op tafel klaar. Druppel in ieder geval beetje citroensap over de soep en eet smakelijk ๐Ÿ™‚ Sojasaus en rijstazijn kan iedereen indien nodig zelf toevoegen.

ย 

ย 

20140325_202611

Geef een reactie

